Mindfulness-training

Op 26 oktober 2021 start de 8-weekse MBSR-training. MBSR is een afkorting van op Mindfulness Based Stress Reduction. De bijeenkomsten zijn op dinsdagavond 19.00-21.30 uur.

Mindfulness is leven met bewuste aandacht. In ons actieve, soms stressvolle leven, is er behoefte aan rust en ontspanning. Even naar binnen keren, aandacht voor onze interne batterij. Vergelijk het eens met apparaten of een e-bike. De turbostand loslaten, jezelf toestaan om op te laden en verder te kunnen in de eco-stand. En wat kom je dan tegen als je besluit om die eco-stand in te schakelen? Het gaat je dan misschien niet snel genoeg af of je ervaart onrust. Denk je eindelijk even minder (van jezelf) te moeten, dan slaat het piekeren toe. Herken je dat bij jezelf? Dan kan mindfulness je helpen om met enige afstand naar je gedachten te kijken. Je bent niet je gedachten, je hebt ze alleen maar. En ze gaan weer voor bij. Net als wolken in de lucht, die komen en gaan, ook al zijn het soms donkere wolken. Mindfulness helpt, net als, yoga, om je lichaam te voelen. Echter zonder intensieve yogahoudingen. Maar het is wel trainen! Zoals je bij krachttraining je spieren versterkt, versterk je met mindfulness je ‘aandachts-spier’. Het is wetenschappelijk aangetoond dat er door regelmatige mindfulnessbeoefening verbindingen ontstaan in je hersenen, waardoor je hartslag en bloeddruk verlaagd wordt. Het gebied in je hersenen dat angst- en stressreacties reguleert, wordt kleiner; je reageert kalmer. 

De MBSR-training is een groepstraining (geen therapie) en bestaat uit 8 bijeenkomsten van 2,5 uur en een oefendag. Het heeft een afwisselend programma: aandachtsoefeningen, geleide meditaties, lichte bewegingsoefeningen en met elkaar delen van ervaringen. Niet zozeer inhoudelijk, maar hoe je met situaties omgaat/kunt leren omgaan. 

Voor wie is deze training geschikt?

  • Mensen die stress ervaren
  • Mensen die piekeren, zich druk in het hoofd voelen
  • Mensen die graag bewuster willen leven
  • Mensen die in actie willen komen voor verandering

Vooraf vindt er vrijblijvend een intake plaats, om te kijken of de training wat voor je is.

De training kost 300,-. Een aantal aanvullende verzekeringen vergoeden (een deel van) de kosten, door mijn registratie bij het VMBN als categorie 1 trainer. Veel werkgevers zien het belang van stressreductie in, en komen vaak ook tegemoet in de kosten.

Inbegrepen: 8 wekelijkse lessen van 2,5 uur en een oefendag (totaal 26 contacturen), een werkboek met huiswerk en audiobestanden.

Meer informatie of opgeven kan via Contact.

“Het is een fijne cursus om weer bewuster te leven en om tijd te nemen voor jezelf. Marjanne neemt je op een fijne manier stapje voor stapje door de modules heen tijdens de bijeenkomsten en reikt je handvaten aan om daar thuis verder mee aan de slag te gaan. In de cursus is er aandacht voor je eigen leerproces, het uitwisselen van ervaringen en uitzoeken welke technieken er het beste bij je passen.”    -Anne van Dillen-

“Ik heb meegedaan aan de 8-weekse MBSR training. Heel eerlijk; in het begin zag ik best op tegen de dagelijkse investering die deze training vraagt. Al snel kwam ik erachter dat het mij juist ruimte en rust brengt. Met name rust in mijn hoofd! De training heeft mij namelijk inzicht gegeven in de zaken die bij mij veel energie vragen en waar ik niks mee kan. Ik ervaar daardoor druk en kan niet ontspannen. Ik herken dit nu eerder en heb voor mijzelf een manier gevonden om op een andere manier naar mijn gedachten te kijken, eerder signalen op te vangen zodat ik daarop kan inspelen en meer rust ervaar. Natuurlijk lukt dat niet altijd 😉 maar ook dat brengt inzicht!”   -Anoniem- 

“Marjanne heeft mij geleerd om weer te leven in het hier en nu. Mijn automatische piloot is er af, wat voor rust in mijn hoofd en leven heeft gezorgd. Het voelt goed om weer bewuste keuzes te maken en dicht bij mijn eigen gevoel te blijven.”   -Brigitta Kruse- 

“Afgelopen mei heb ik deelgenomen aan de 8-weekse mindfulness training. We begonnen online vanwege corona, al snel konden we de zaal in en dat was een stuk fijner. Je deelt ervaringen, dingen waar je tegenaan loopt makkelijker als je bij elkaar bent. Ik heb de training als heel positief ervaren. Er was een stuk theorie, een oefengedeelte, ‘het huiswerk’ en de ontspanningsoefeningen om je de mindfulness eigen te maken. Tijdens de momenten dat we bij elkaar kwamen, was er ruimte om dingen te delen en je had zelf de keus om dingen wel of niet te delen en dat heb ik zelf als heel prettig ervaren. Ook het samen beoefenen van de ontspanningsoefeningen vond ik fijn, zodat je thuis wist hoe het moest. Nu is het natuurlijk de kunst om het na de training ook nog toe te passen. Dat lukt de ene keer beter dan de andere keer. Het stukje bewustwording is er bij mij wel écht meer dan voor de training. Bewust van kleine dingen, bewust stilstaan bij momenten. Er valt zeker nog meer winst te behalen, maar daar ben ik me bewust van 😉    -Anoniem-